Erik Moonen, doctor in de taal- en letterkunde en taaldocent aan de Universiteit van Hasselt, verdiept zich al een hele tijd in deze materie.

In zijn boek “Dwaalspoor Dyslexie: Hoe elk kind een vlotte lezer wordt’ werpt hij een licht op de theorie die hij uitwerkte om leesproblemen aan te pakken.

De Alfabetcode leert kinderen omgaan met dyslexie door eerst te leren schrijven en daarna pas te leren lezen; van klank naar teken. De vraag is vooral: wat valt er eigenlijk te verbeteren aan de manier waarop we kinderen met letters leren omgaan?

Erik Moonen geeft een verhelderende lezing met vernieuwende inzichten, niet zozeer over leesproblemen, maar vooral over oplossingen, en hoe men élk kind vlot op weg kan helpen in zijn leesparcours. Hij verlegt de klemtoon bij leeszwakke(re) kinderen van een ontwikkelingsstoornis naar onvoldoende vaardigheid voor lezen en schrijven.

De lezing is bedoeld voor iedereen die beroepsmatig of persoonlijk met de materie te maken heeft. Ouders, leerkrachten, schooldirecties, logopedisten, CLB medewerkers… alle geïnteresseerden zijn van harte welkom.

Bron: UiTinVlaanderen.be

, Read More